04/12/2018

Resum de la II Jornada-Col·loqui Miquel Martí i Pol de literatura i educació

El 23 i 24 de novembre es va celebrar la II Jornada-Col·loqui Miquel Martí i Pol de Literatura i Educació, amb el tema Poesia a l’educació infantil i primària. La jornada formativa va comptar amb més d’una seixantena de persones i va tenir lloc a la facultat d’Educació i Psicologia i al Centre Cultural La Mercè de Girona.

La II Jornada-Col·loqui Miquel Martí i Pol pretén donar eines i recursos a professionals i a estudiants en l’àmbit de la literatura, la cultura i l’educació per fomentar el plaer de llegir i escriure poesia dins i fora dels centres escolars. Reconeixent el poeta nacional Miquel Martí i Pol com a referent i motiu d’estudi, el programa d’aquesta segona edició es va centrar a fomentar la poesia a educació infantil i primària amb coratge i noves estratègies.

El vicerector de la Universitat de Girona,  Josep Calbó, Mita Casacuberta, professora del Departament de Filologia i Comunicació de la mateixa universitat, i el president de l’Associació d’Amics de Miquel Martí i Pol i patró de la Fundació Miquel Martí i Pol, Ramon Besora, van inaugurar la Jornada.

La primera ponència va ser la conversa entre Víctor Sunyol i Pep Paré, moderats per la Mita Casacuberta i partia de la pregunta: Poesia per a infants?

Seguidament la Vanesa Amat ens va explicar l’experiència del moble-taller duta a terme a l’escola de Sant Vicenç de Torelló, com a exemple per apropar la literatura a educació infantil, i en Llorenç Soldevila va parlar sobre la ruta literària com a recurs per a apropar els joves a la literatura mitjançant nous formats, com ara l’audiovisual.

Aquestes activitats van tenir lloc a la Facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat de Girona.

El dissabte vam traslladar la Jornada-Col·loqui al Centre Cultural de La Mercè. Allà vam començar amb una aproximació a la poesia a través del joc, de la mà de Ramon Besora, que ens explicava la seva experiència fruit del seu pas per l’Escola El Puig d’Esparreguera.

Seguidament vam poder escoltar l’experiència de les escoles de Bordils i La Draga de Banyoles. Sandra Masdevall i Glòria Fernández ens van explicar com viuen la poesia a l’escola, poesia visual i altres propostes interessants per apropar la poesia a infants i joves, moderades per Margarida Falgàs.

La taula següent va ser moderada per Mireia Munmany i mostava el punt de vista de bibliotecaris, llibreters i editors amb Irene Tortós, de la llibreria de l’Altell; Cristina Ros, bibliotecària del grup CLER; i Gemma Garcia, d’Edicions Vitel·la. Com s’ho fan per apropar la poesia a infants i joves?

Per acabar el matí, la Mariona Masgrau ens va mostrar el decàleg del lector incipient de poesia.

A la tarda hi va haver un tast de tallers. D’una banda el de creació de poesia i impremta, a càrrec de Montse Caralt i Anna Miralpeix, i, de l’altra, les titelles poètiques de Caro Von Arend: “Em dic Miquel i sóc poeta.”

La II Jornada-Col·loqui Miquel Martí i Pol de literatura i educació va tancar amb molt bona valoració per part tant dels assistents com de l’organització i els col·laboradors.

Les valoracions han estat molt positives ja que són unes jornades eminentment pràctiques que permeten fer reflexió alhora que donen eines i idees per tal de seguir apropant amb entusiasme la poesia a infants i joves.

Organitza: Fundació Miquel Martí i Pol, Universitat de Girona, Associació d’Amics Miquel Martí i Pol, càtedra Joan Vinyoli de Poesia Contemporània.

Col·labora: Escola municipal d’humanitats La Mecè, Ajuntament de Grona, Fundació Rafael Masó, Insitut de ciències de l’Educació Josep Pallach ICE de l’UdG, Departament de Didàctiques Específiques de l’UdG, Grup de Recerca en Educació, Llenguatge i Literatura, Universitat de Vic, Diputació de Barcelona, Diputació de Girona.

Fundació Miquel Martí i Pol
© Tots els drets reservats
fundació miquel martí i pol
fundació miquel martí i pol