02/03/2023

entrevista a francesc Cutchet Domènech, 5è premi de teatre jaume salés i sanjaume

Francesc Cutchet Domènech (Sabadell, 1957)

Llicenciat en Filosofia i Lletres per la Universitat Autònoma de Barcelona, ha conreat alguns gèneres literaris entre els quals destaquen la narrativa breu, el microconte i el teatre, amb cadascun dels quals ha obtingut diversos premis, com ara el Ferran Canyameres de Terrassa de narracions curtes (2005-2006), el Rafael Farré de contes (2004), el Vila de Capafonts (2004-2005-2007), el d’Artesa de Segre (2012), el de microcontes del diari digital iSabadell (2017-2022) , el certamen de narracions amb motiu de Sant Jordi del Centre Català de Madrid (2021) , el de Microteatre del I Concurs de Calaf (2021), a part de diversos altres guardons.

Pel que fa al teatre, ha guanyat el Premi Andreu Solsona (Badalona) 2022, el de Microtextos teatrals de Calaf 2021 i el 5è Premi de Teatre Jaume Salés i Sanjaume, atorgat dins dels actes de les Jornades Miquel Martí i Pol l’any 2022 a Roda de Ter.

Ha estat articulista d’art setmanalment al Diari de Sabadell durant deu anys, període en què també ha col·laborat en diverses publicacions, elaboració de catàlegs, articles per a llibres d’art, etc. També ha estat membre del consell de redacció de la revista cultural Quadern de les arts i de les lletres.

Ha estrenat deu peces de teatre breu i durant el 2023 està prevista l’estrena de tres altres obres en aquest format. Així mateix n’estrenarà dues en format llarg (Aigua deshidratada i Negra sobre punt blanc).

És membre de la companyia de teatre Tres Homes Grossos que, entre altres activitats, organitza la Mostra de Teatre breu de Sabadell, de la qual ja se n’han fet cinc edicions.

Quina és la teva història amb el món del teatre?

Des de fa molts anys escric de manera habitual narracions curtes i també alguna novel·la, però l’any 2015 vaig començar a escriure teatre. Primer va ser una peça curta titulada “El mort i qui el vetlla” i li vaig deixar llegir a la meva germana que formava part d’un elenc teatral de la nostra ciutat, per si ella ho veia representable. En poc temps va aconseguir protagonistes per aquella història i el dia 21 d’abril de 2017 vam estrenar-la. L’experiència va ser tan gratificant que vam decidir formar una companyia, que s’anomena Tres Homes Grossos. Des d’aleshores hem estrenat deu peces escrites per mi, a part d’alguna altra obra, i aquest any està prevista l’estrena de dues obres llargues, entre elles la que ha estat reconeguda amb el 5è Premi Jaume Salés i Sanjaume.

Què ens explica, la teva obra Negra sobre punt blanc?

Aquesta obra té diversos plans temporals i espacials. És prou conegut que l’octubre de 1940 es van entrevistar a Hendaia els dictadors Franco i Hitler, però el que potser no és tan conegut és que aquell mateix dia, el cap de les SS, Himmler, va estar allotjat a l’hotel Ritz de Barcelona, perquè el seu objectiu era visitar Montserrat ja que creia que el Sant Greal estava dipositat allà. Durant el sopar de gala que se li va oferir o bé durant la visita que li van programar a una txeca de la Guerra Civil, algú li va robar la cartera amb importants documents del III Reich. Aquesta és la història sobre la que es basteixen altres històries colaterals contingudes en aquesta peça teatral: els possibles executors del robatori, la relació entre ells, la implicació dels serveis secrets anglesos, la preparació del robatori, la reacció de la policia franquista, etc.

La nostra companyia porta un parell de mesos assajant aquesta obra premiada i a tots ens faria molta il·lusió representar-la al Teatre Eliseu de Roda de Ter dins dels actes que es programin per celebrar les Jornades Miquel Martí i Pol.

Cultives altres gèneres literaris?

Darrerament he estat molt centrat en escriure teatre, tant de format microteatre com de peces llargues. Les de microteatre acostumen a ser de caire humorístic, però m’estic adonant que em sento més còmode amb el drama. De tota manera, també escric microrelats, narracions curtes i sempre hi ha esquelets de novel·les que esperen la seva oportunitat i el meu temps.

Quines són les teves obres de capçalera?

Llegeixo literatura de tot tipus però acabo de gaudir molt amb les obres completes dels dramaturgs Marta Buchaca i Guillem Clua.

I, ja per acabar, com veus el panorama del teatre català actual?

Catalunya gaudeix d’una molt bona salut teatral, només cal veure les cartelleres on se succeeixen estrenes d’autors catalans. En aquesta terra nostra hi ha molt talent, alguns consolidats i altres que breguen per ocupar el lloc que els pertoca dins del panorama teatral. Soc molt optimista amb la salut del nostre teatre, tant pel que fa als autors, com intèrprets, i totes les persones que d’una manera o una altra estan vinculades a les arts escèniques.

 

Fundació Miquel Martí i Pol
© Tots els drets reservats
fundació miquel martí i pol
fundació miquel martí i pol