22/03/2023

Experiència poètica a través de l’obra de Miquel Martí i Pol i recursos educatius de la mà de l’Escola El Tallat (ZER Riu Corb)

Des de la Fundació Miquel Martí i Pol ens és un goig poder compartir el treball poètic que han fet des de l’Escola El Tallat (ZER Riu Corb) a partir del poema «Primavera» de Miquel Martí i Pol. Ho fem de la mà de la mestra Núria Argerich Aiguadé, tutora d’Educació Infantil (I3-I4-I5). Li hem demanat si ens podia explicar el procés que han seguit amb els infants de l’escola i ens ho ha explicat. Esperem que aquesta experiència d’èxit serveixi per animar molts mestres a entrar al món poètic de Martí i Pol i a la poesia en general. Gràcies, Escola El Tallat!

Tot just fa un any, les mestres d’educació infantil de la nostra ZER participàvem d’un curs de comunicació oral, i evidenciàvem la importància de l’oralitat de la llengua en els primers cursos escolars, quan l’adquisició del llenguatge està en procés.

Són molts els moments en què s’utilitza el llenguatge oral: rutines, assemblea, converses, vivències, conferències, etc. De vegades en contexts més informals, d’altres en situacions més planificades.

Entre les moltes activitats que es poden fer per treballar l’oralitat, la poesia no en queda exempta. De fet, és l’eina perfecta per tal que els infants connectin amb la sonoritat de la rima, amb el llenguatge culte, amb ampliació de vocabulari, amb universos temàtics diversos i enriquidors, amb realitats properes o amb fantàstiques utopies… Ajuda a captar l’atenció de l’oient i fins a memoritzar seqüències de paraules i versos, a vocalitzar i entonar tot interpretant. I amb tot això, si tenim la sort de transmetre’ls el plaer estètic de la poesia, ja és sublim. I si, a més, donem a conèixer grans poetes com Miquel Martí i Pol, ja haurem avançat feina des de parvulari, per tal que a la primària puguin indagar més en la vida i obra del poeta o fins fer una sortida lúdica i cultural a Roda de Ter.

Va esclatar la primavera i  vam pensar que la poesia seria la porta que obriria el nostre objectiu. Conèixer el poema: «La primavera», de Miquel Martí i Pol. El poema em semblava proper perquè era d’una oreneta que passejava per un món rural com el que trepitgem cada dia per anar a l’escola.  Altrament, era llarg, però això em desafiava. Era un repte agosarat que uns infants tan petits, de 3 a 6 anys, l’aprenguessin, però estic convençuda que quan els infants perceben art de qualitat, tenen una gran capacitat per captar-lo, sentir-lo i expressar-s’hi. A més, la memòria que tenen és immensa. Col·loquialment diríem que són esponges!

Amb tants estímuls actuals, no va ser fàcil al principi, però just descobrir a la pissarra digital el poema animat i musicat, a càrrec de la fundació MMP, ja va encarrilar-se l’atenció. Mica en mica, vam anar recitant-lo i aprenent-lo. També vam elaborar una oreneta de cartró que duia al bec, a mode de pergamí cargolat, el poema. I després va venir la motivació de dramatitzar-lo disfressats!

Em va ajudar, en aquest punt, trobar la Isabel, una companya d’esperit romàntic que entengués el somni i gaudís, tant com jo, de l’alegria dels versos. Amb el vistiplau de direcció, totes dues vam poder organitzar alguns matins de turisme rural, per diferents indrets del poble. Vam gaudir del bon temps primaveral i de la predisposició innata dels infants a trencar rutines, sortint fent tabola de l’escola. Els antics safareigs, la creu de terme, els camps florits i alguna paret de tàpia van ser alguns dels nostres espais d’ambientació.

Tot aquest treball va implicar la participació de les famílies, perquè cada infant va portar el vestuari més adient per interpretar el seu personatge.

La nostra és una petita escola rural amb grans il·lusions, pública i amb una cinquantena  d’alumnat amb llengües maternes diverses, tot i que predomina l’alumnat catalanoparlant. Creiem que aquest treball ens ha servit per treballar la llengua i la cultura catalanes i perquè els infants estimin la poesia des de ben menuts. Això ja és per a nosaltres un somni acomplit.

Núria Argerich Aiguadé
Tutora d’Educació Infantil (I3-I4-I5)
Escola El Tallat (ZER Riu Corb)

Sant Martí de Maldà, març de 2023

Al següent vídeo podeu veure el resultat de l’experiència:

Endemés, Núria Argerich Aiguadé ens ha enviat tot el material que han usat perquè d’altres mestres el puguin fer servir:

ORENETA DE CARTRÓ

Tot seguit, us podeu guardar les dues imatges següents (format jpg) que podeu usar com a pergamí enrotllat al bec de l’orenenta.

 

Fundació Miquel Martí i Pol
© Tots els drets reservats
fundació miquel martí i pol
fundació miquel martí i pol