19/02/2018

“A lectors de secundària els preguntaria què els apassiona, què els interessa, què han llegit…” Anna Riera

Entrevista a Anna Riera, Premi Emili Teixidor 2017 a un projecte de didàctica de la literatura amb CUC (conta’m un conte).

Hem volgut entrevistar a Anna Riera perquè ens expliqui de quina manera lliga la literatura amb l’educació.

“Soc d’Olot, visc a Olot i treballo a Olot. Soc professora de llengua catalana i literatura, col·laboradora de la UOC i formo part del grup de recerca LicMES. Tinc dos fills, en Lluc i l’Aniol”.

 

FMMP_Ens podries fer cinc cèntims de CUC?

Anna_CUC són les sigles de Conta’m Un Conte i és un projecte didàctic té per objectiu realitzar un vídeo conte. El CUC està dissenyat en forma de taller creatiu, col·laboratiu, multidisciplinari que té com a finalitats potenciar la competència oral dels alumnes, integrar-ne les seves habilitats digitals, lingüístiques i artístiques, facilitar la comprensió de la nostra literatura entre els adolescents i, sobretot, encomanar-los el gaudi pel gènere narratiu breu. A més, es tracta d’una seqüència que no s’acaba dins els límits de les aules, sinó que manté una relació directa amb agents de l’entorn, ja que els destinataris de les narracions són diversos col·lectius de la societat: avis, infants, universitaris…

El CUC es va portar a terme el curs 2016/2017 a l’institut de Gurb amb alumnes de 1r d’ESO i amb una durada de 30 hores.

 

FMMP_ CUC és un projecte que relaciona el món digital, la literatura i l’educació. Com va iniciar-se aquest lligam?

Anna_Aquest lligam ja l’havíem iniciat amb d’altres projectes de literatura com ara la realització de booktràilers, un gènere que també combina literatura, TIC i educació i que té com a finalitat la promoció d’una obra literària a través d’un vídeo.

Potser per la meva formació de periodista, sempre he tingut present el suport audiovisual que ens permet, a la vegada, treballar l’oralitat. I quan ha estat l’hora de treballar la literatura, doncs l’hem utilitzat igual com també fem servir el paper quan cal.

 

FMMP_Actualment exerceixes de professora de secundària a Olot. Podries fer una valoració de l’estat de la literatura en l’educació? Quina imatge en tenen, els alumnes, de la literatura? Creus que hi ha una necessitat urgent de canviar la manera com s’ensenya literatura?

Anna_Precisament aquesta setmana, a l’institut on treballo, hem organitzat un taller de rap amb en Pau Llonch que ens ha fet adonar que la forta connexió entre el rap i la poesia. Molt interessant!

Generalitzar sempre és agosarat… Si el món canvia també ho fa la literatura –temes, gèneres, canals de transmissió…– i la manera com ensenyar-la, és clar. Els joves són grans depredadors audiovisuals i, per tant, la xarxa és un bon suport per compartir i divulgar continguts literaris. Ara coneixem experiències digitals molt reeixides com ara booktúbers, booktràilers, vídeo poemes… Crec que són una gran manera d’encomanar el gaudi per l’art de llegir i d’escriure, també essencial.

 

FMMP_ Ens podries dir quin llibre de poesia o narrativa tens sobre la tauleta de nit? Quin llibre recomanaries a lectors de secundària?

Anna_Per dur a terme el projecte de vídeo poesia m’he rellegit El cel de les oques, de la poeta olotina Rosa Vilanova. De narrativa ara mateix hi tinc Nosaltres en la nit, de Kent Haruf i aquesta setmana m’he comprat Això no és Amèrica, de Jordi Puntí.

A lectors de secundària els preguntaria què els apassiona, què els interessa, què han llegit… Alguns dels llibres que han agradat als meus alumnes són obres clàssiques com El mecanoscrit del segon origen, Pedra de tartera, Aloma, El vigilant en el camp de sègol o La història del senyor Sommer i d’altres de més recents com ara Cada gra de raïm, La ràbia, la trilogia La guerra de les bruixes, de la Maite Carranza,o qualsevol de l’Anna Manso, que en té una bona pila… Ah, i Wonder és sempre assegurat!

FMMP_El Premi Emili Teixidor està dotat amb 1.000€ que has donat a l’esplai Garbuix d’Olot. Ens podries explicar què fan al centre i per què els has seleccionat a ells?

Anna_Garbuix és un esplai d’Olot, la meva ciutat, que té més de vint anys experiència treballant amb nens i joves. Es tracta d’un esplai que busca reduir les desigualtats mitjançant l’educació en el lleure, que l’entén com a motor de canvi social. Per això duen a terme diversos projectes, com ara l’aula de deures, en què els alumnes reben un suport a les tasques que els encarreguen des de les escoles,l’apropa cultura, per acostar l’art als col·lectius més vulnerables i fer realitat el dret a la cultura per a tothom o el projecte de lectura que, a través de voluntaris, ofereix un reforç en la comprensió lectora dels infants d’entre 6 i 10 anys. Actualment atén uns 150 infants i joves d’Olot i Comarca i compta amb una vintena de voluntaris.

 

Premis literaris, artístics i pedagògics 2017 (Jornades Miquel Martí i Pol). Roda de Ter, 12 de novembre de 2017.

Fundació Miquel Martí i Pol
© Tots els drets reservats
fundació miquel martí i pol
fundació miquel martí i pol