21/12/2021

anar més enllà: els esmorzars poètics. Una experiència educativa a l’escola Pinediques de Taradell

El grup de mestres de parvulari de l’escola Les Pinediques de Taradell ens ha fet arribar la proposta que han portat a terme amb els seus alumnes, la setmana després de fer-nos una visita a la seu de la Fundació per participar en els «Desplegables poètics» i després d’haver contractat també l’activitat de conta poemes «Em dic Miquel i sóc poeta!» que vam desenvolupar a la seva escola.

 

Ens agrada molt que les activitats de la nostra oferta educativa transcendeixin i motivin que la poesia agafi relleu i una nova dimensió per inspirar els mestres a treure’n el màxim de suc. És per això que volem compartir amb tots vosaltres aquesta experiència per si pot servir de model o inspiració.

 

Moltes gràcies a l’equip de mestres per la iniciativa i per compartir-la.

 

 

BON PROFIT MIQUEL!

Apropar la poesia als infants d’entrada fa una mica de respecte. Els adults tendim a pensar equivocadament que el llenguatge poètic no és propi de la infància i a les escoles és fàcil que puguem caure en estereotips i acabem simplificant aquesta trobada.

En el nostre context tenim força literatura sobre com es pot apropar la poesia als infants més petits amb sentit. Les reflexions de gent com en Ramon Besora o la Roser Ros, les aportacions dels bibliotecaris de referència com l’Amàlia Ramoneda, la Mercè Escardó o en Jaume Centelles i altres grups vinculats a la literatura infantil i a les universitats han fet contribucions molt interessants per a nosaltres, mestres.

Però el cert és que no es difonen prou les experiències a les escoles. Als equips de mestres ens costa escriure per compartir el que fem a les nostres escoles. Per això els equips sovint hem d’imaginar estratègies noves per poder portar la poesia al quotidià de les escoles.

Al parvulari de l’escola Pinediques de Taradell fem el possible per imaginar maneres per portar el llenguatge poètic a l’escola a través de diferents propostes que de vegades agafen la forma de projecte o de vegades s’entrellacen amb el nostre funcionament més quotidià.

L’experiència que tot seguit presentem és un exemple d’aquests segon cas.

Esmorzars poètics

La poesia d’en Miquel Martí i Pol sempre és present al nostre quotidià. Els poemes del llibre Per molts anys els tenim sempre a prop com a estímul per comentar amb els infants el pas del temps a partir de les metàfores i imatges dels dotze poemes d’aquest llibre.

Aquest any hem pogut tornar a la Fundació Miquel Martí i Pol després d’un any en que el Covid ens va limitar els nostres moviments. De totes maneres vam convidar  la Caro Von Arend a la nostra escola perquè ens cantés la vida i l’obra d’en Miquel.

Sí, diem en Miquel perquè poc a poc aquesta trobada quotidiana amb la seva poesia ha portat als infants a considerar-lo una mica com un conegut. Hem parlat amb ells de la seva vida, de les seves malalties, del vincle amb el poble, de la Fàbrica…

Visitar la Fundació, poder redescobrir els personatges i poemes que s’han llegit a l’escola és un pretext magnífic per a situar la poesia al centre dels viscuts i de les reflexions de les diferents colles de l’escola (a la nostra escola, dels grups bombolla en diem colles).

Aquesta vegada, amb els desplegables poètics la mainada de l’escola va escoltar poemes de plats… els ous ferrats, les croquetes…. Vàrem percebre que  aquests poemes no els deixaven indiferents i per això vam decidir girar el llibre del Per molts anys per llegir més a fons el Bon profit!

Ens va semblar que el Bon profit és un recull de poemes que connecta molt amb la vida dels infants. Tothom té un plat que s’estima més que els altres, tothom sap quin és l’esmorzar o el berenar que li agrada més.

L’equip de mestres de l’escola vam parlar-ne entre nosaltres, vam llegir els poemes i vam imaginar la idea dels esmorzars poètics amb una doble intenció. A més de trobar una manera per aprofundir el contacte amb el llenguatge poètic, hem volgut generar una iniciativa per crear comunitat, per fer sortir els infants de les seves bombolles a les quals els protocols els tenen condemnats.

Cada dia de la setmana, una colla del Parvulari s’ha organitzat per preparar esmorzar pes a totes les sis colles de l’escola: dilluns, pa torrat amb mantega; dimarts, pa amb xocolata; dimecres, pa amb oli i sucre; dijous, pa amb tomàquet i divendres bunyols!

Preparar els esmorzars amb la complicitat de les famílies ha estat una manera per fer entrar el poema a les cases de tots els nostres infants.

Ha estat una setmana intensa en que els gustos, les olors (el dilluns tota l’escola feia olor de pa torrat) i la poesia han ocupat els espais de l’escola.

Una bona manera també per protegir-nos per als temps prosaics que ens toca viure amb la poesia del nostre estimat poeta.

Equip de mestres del Parvulari de les Pinediques de Taradell

novembre de 2021

Fundació Miquel Martí i Pol
© Tots els drets reservats
fundació miquel martí i pol
fundació miquel martí i pol